Pastojau. Gimė. Kūdikis. Lopšelis. Darželis. Mokykla. Džyyyyyyyyyz kaip viskas greitai! Nespėji apsidairyti, o jiems jau į mokyklą. Jaučiu šiokį tokį nerimą. Ar pakankamas mano indėlis į svarbiausią gyvenime "projektą"? Abejojantiems ir sunerimusiems pateikiu informaciją, kuri man buvo naudinga.
Šaltinis:
"Žaidimo aikštelė" (autorius Deimantė, 4,5 m.)
Greit į pirmą klasę
LEIDINYS BŪSIMŲJŲ PIRMOKŲ TĖVAMS
Nesielvartaukite, kad negalite duoti savo vaikams visų geriausių pasaulio dalykų. Atiduokite visa, ką geriausia turite
savyje.
AR VAIKAS JAU PASIRUOŠĘS MOKYKLAI?
Kai iškrenta pirmieji dantukai, kai nusibosta miegoti pietų
miego ir eiti į darželį, metas į mokyklą. Pirmiausia vaikas turėtų būti
socialiai
pasiruošęs, mokėti užsirišti batukus, užsisegti sagas, persirengti,
apsivilkti sportinę aprangą (visi higienos įgūdžiai) ir pan. Mažylis
turėtų mokėti pasisveikinti, atsisveikinti. Pasitaiko, kad
kai kurie vaikai įsivaizduoja, jog mokykloje žais su lėlytėm ir
mašinėlėm. Tokie mažyliai psichologiškai dar nesubrendę mokyklai. Tėvai
gali ir turi padėti tokiems vaikams susikaupti. Prieš
ruošiantis į mokyklą, reikėtų jiems papasakoti, ką jie ten veiks.
Būtina su mažyliu kalbėtis apie tai, kas jo laukia. Dažniausiai pirmieji
tėvų ima klausinėti patys vaikai. Kai kurie nerimauja,
kaip jiems seksis, kiti tiesiog domisi, kaip ten viskas vyksta ir
pan. Atsakykite, paaiškinkite. Vaikas turi žinoti, kad 35 minutes reikės
būti susikaupusiam, teks klausytis ir išgirsti. Reikės
mokėti pasakoti. Atkreipkite dėmesį į vaiko kalbą. Jis jau turi
mokėti dalytis įspūdžiais. Jei tai sunkiau sekasi, pravartu per vasarą
pasimokyti – pavartyti knygeles, aptarti paveikslėlius.
Lavinti kalbą būtų galima aptariant vaiko dienos įvykius: kaip jam
sekėsi darželyje, ką jis nuveikė... Labai svarbu negąsdinti vaiko
mokykla.
Vaikai skaityti pradeda nuo savo vardo pirmosios raidės, mylimo
žaisliuko pavadinimo. Mokymosi skaityti norą galima sužadinti ir
žaidimu. Pvz.: „Šiandien skaitysim
knygutę. Kokios norėtum? Surask. Kokia raide prasideda pavadinimas?“
ir t.t. Jei vaikas žino pavadinimą, paduokite kitą knygą – tegul
pastebi, kad apsirikote. Dažniausiai mažieji į mokyklą ateina
jau mokėdami parašyti savo vardą. Blogai, kai išmoksta
netaisyklingai laikyti parkerį ar netinkamai rašyti raideles – tokius
reikia iš naujo mokyti. Jei vaikas kairiarankis, netrukdykite jam
dirbti kaire ranka. Visko vaikas išmoks mokykloje, tačiau mažyliai
su malonumu skaičiuoja savo pirštukus. O dar labiau jiems patinka
skaičiuoti pinigėlius, kai nori ką nors nusipirkti – tai ir
yra puikus matematikos pradžiamokslis.
KAIP ELGTIS TĖVAMS, KAD PADĖTŲ SAVO VAIKUI SĖKMINGAI INTEGRUOTIS Į MOKINIŲ VISUOMENĘ
Pradedant lankyti mokyklą, ypatingos reikšmės įgyja nuostatos
ir nuotaikos, su kuriomis vaikas peržengia mokymo įstaigos slenkstį.
Neretai vaiko požiūrį į mokyklą,
apskritai į mokymąsi nulemia tėvų nuomonė. Jei tėvai žvelgia į mokyklą kaip į „neišvengiamą blogybę“, suprantama, vaikų motyvacija mokytis bus labai menka.
Kokie gali būti teigiami stimulai, galintys padėti vaikui nusiteikti atsakingam ir rimtam darbui?
Pirmiausia, apeliavimas į naują – mokinio –
statusą. Vaikas turi pajusti, kad mokymasis – rimta veikla ir
įpareigojimas, už kurių sėkmę bus atsakingas
jis pats. Jį turi lydėti Jūsų palaikymas ir pasitikėjimas, kad
„pajėgs, sugebės“. Antra, tikėjimas, kad pasiseks. Jeigu vaikas matys,
kad pasitikite jo sugebėjimais, jis jausis tvirtesnis,
pajėgesnis, turės daugiau valios, jėgų ir užsispyrimo siekti tikslo.
Pajutęs Jūsų abejonę dėl jo galimybių, išsigąs nė nepradėjęs darbo ir
nesistengs pasiekti net to, ką tikrai pajėgtų. Trečia,
besąlygiškos paramos ir palaikymo demonstravimas: Jūsų atžala turi
tvirtai žinoti, kad susidūrusi su problemomis, nesėkmėmis, ji visados
susilauks Jūsų pagalbos.
Ko nereikėtų daryti, kad nebūtų sutrukdyta sėkmingam vaiko mokymosi startui?
Labai svarbu nekelti vaikui pernelyg didelių reikalavimų. Tikėkite savo vaiku ir mylėkite jį tokį, koks yra, o ne tokį, koks Jums patiktų.
Nederėtų lyginti vienų vaikų su kitais. Siūlymas būti
„tokiam, kaip kaimynų Jonukas ar Dariukas“ gali duoti labai
nepageidaujamų rezultatų: pradžioje pabandęs lygiuotis į draugus,
kuriems labiau sekasi, bet vėliau pamatęs, kad nepasivys jų, vaikas
gali nusivilti savimi, imti pykti ant viso pasaulio, išlieti
nepasitenkinimą ant savo „konkurentų“. Nereikėtų pernelyg
primygtinai rūpintis vaiko mokykliniais reikalais. Vaikas turi
žinoti ir įsisąmoninti: mokymasis – jo reikalas; už savo veiklos sėkmę
atsako jis pats. Įsisąmoninta atsakomybė, gebėjimas
įsipareigoti ir atlikti pareigas padės vaikui ateityje tapti
patikimu darbuotoju, partneriu, bičiuliu. Nederėtų kurti nerealaus, iškreipto mokyklos paveikslo: kad ten bus tik labai
linksma, nepaprastai įdomu, kad mokytoja bus visada maloni, o bendraamžiai – geri ir draugiški. Reikia nuteikti vaiką, kad teks susidurti ir su netikėtumais, ir su nepatirtais, nežinomais
dalykais, ir su nesupratimu, net priešiškumu... Būtina
paaiškinti jam, kad tai yra normalu – gyvenime nuolat tenka išgyventi ir
gerus, ir nelabai gerus jausmus, žmonių taip pat būna visokių:
ir gerų, draugiškų, nuoširdžių, ir nelabai geranoriškų, palankių.
PIRMASIS KOLEKTYVAS
Būsimą mokinuką verta mokyti kai kurių savybių. Pirmoji – menas kalbėti ir būti išklausytam.
Kiekvienas žino, kad kalbantis būtinas akių kontaktas. Todėl nuo
mažų dienų kalbėdami su vaiku žiūrėkite jam į akis. Šitaip
parodote, kad domitės savo pašnekovu. Idealu, jei prisėsite, o gal vaiką
užkelsite ant kėdės ir judviejų akys bus viename
aukštyje. Netrukus suprasite, kad žiūrint į akis bendrauti yra
smagiau, ir pastebėsite, kad anksčiau pro mažojo ausis praslydusi
informacija dabar jas pasiekia. Geras pašnekovas turi mokėti ir
klausytis. Išmokykite vaiką klausytis įvairių istorijų. Papasakokite
ką nors apie save. Jei mažasis pradės čiauškėti, sudrausminkite: „Aš
juk tavęs nepertraukiau, dabar mano eilė kalbėti. Būk
geras ir paklausyk“. Antroji – parepetuokite mokyklos režimą.
Vaikai mokykloje išvengtų daug nemalonumų ir bendraamžių pašaipos, jei
jų netrikdytų iš pradžių neįprastas režimas.
Pirmiausia reikia žinoti, kad vaikučiui teks prisitaikyti prie kitų
poreikių, t. y. visiems priimtinos bendros tvarkos. Išmokykite anksčiau
atsikelti. Vaikas privalo mokėti apsirengti, susidėti
daiktus į kuprinę... Juk nenorite, kad Jūsiškį mokykloje dėl to imtų
erzinti kiti vaikai... Trečioji – pasaulio naujienos. Teks
pasirūpinti, kad būsimasis pirmokas turėtų kai kurių
bendraamžiams aktualių žinių. Pasikalbėkite apie tai, kas vaikams
patinka, tik nevertinkite ir nekritikuokite – jie turi teisę į savo
nuomonę.
Kokių bėdų gali nutikti kolektyve?
Nauja aplinka vaikui gali sukelti stresą. Ypač jei kiti
mokiniai nepriima į savo būrį išskėstomis rankomis. Tada pradinukai
tėvams guodžiasi, kad mokykloje juos
skriaudžia . Kaip reaguoti į mažojo skundus? Vaikui teks išmokti jų
išvengti. Jei nesutaria su Onute ar Petriuku, nes jie nesidalija klasėje
esančiomis knygelėmis, nieko baisaus. Konfliktą vaikas
gali išspręsti pats. Jūs tik pasiūlykite keletą sprendimo būdų:
„Knygeles vartykite iš eilės, apsikeiskite jomis, užsiimkite kita veikla
ir pan.“ Verta paklausti ir mokytojos, ar tikrai Jūsų
vaikui taip nesiseka. Ir pats nuskriaustasis gali atsakyti į
klausimus, kurie tėvams atskleis tiesą: „Kas tavo draugai mokykloje?“;
„Ar turi priešų?“; „Dėl ko susipykai su vaikais?“ Tik venkite
beprasmiškai klausti: „Ar patinka mokykloje?“ Jei vaikui nesiseka,
tai ir atsakymas aiškus.
Netrukus Jūsų mažojo ramus gyvenimas bus iškeistas į
visuomeninį. Jam tai prilygsta pasaulinės svarbos įvykiui. Todėl
rengdami į mokyklą stenkitės kalbėti apie gerąsias
kolektyvo savybes, nuteikite vaiką palankiai. Juk nuo šiol jį sups
smagių bendraamžių draugija.
RAIŠKI KALBA – SĖKMĖ MOKSLUOSE
Gerai išsivystęs, taisyklingas kalbėjimas yra viena iš
svarbiausių sėkmingą vaiko mokymąsi nulemiančių prielaidų. Įvairūs
kalbėjimo raidos sunkumai neišvengiamai turi
įtakos mokslams. Be to, tai trikdo bendravimą su aplinkiniais,
traumuoja vaiko psichiką. Mokiniai, turintys kalbėjimo sutrikimų, labai
sunkiai įgyja taisyklingos rašybos įgūdžius, sunkiau
išmoksta skaityti. Tai trukdo vaikams mokytis matematikos ir
pasaulio pažinimo dalykų.
Tam tikrais amžiaus tarpsniais vaiko kalbėjimas turi vienokių
ar kitokių spragų, tai yra normalus kalbos raidos reiškinys. Jei
švepluojama ir sulaukus šešerių, būtina
ieškoti priežasčių. Jei vaiko kalbėjimo aparatas turi defektų,
reikia nedelsiant parodyti specialistams. Kitos dažniausiai
pasitaikančios kalbėjimo raidos sutrikimų priežastys: neteisinga kalbinė
aplinka – tėvų ar kitų nuolat su vaiku bendraujančių asmenų
kalbėjimo trūkumai, sulėtėjusi psichinė raida, dvikalbystė ir kt.
Dažniausiai pasitaikantys tarp septynmečių kalbėjimo sutrikimai –
šveplavimas ir neišlavėjusi foneminė klausa. Šie kalbėjimo trūkumai
turi įtakos rašybos bei skaitymo įgūdžių formavimuisi.
Jei įtariate vaiką turint kalbėjimo raidos sutrikimų,
kreipkitės į mokyklos logopedą arba į psichologinę – pedagoginę tarnybą,
kuri vykdo kompleksinį vaiko raidos tyrimą.
Nustačius sutrikimą, išsiaiškinus jo priežastis, bus galima vaikui
profesionaliai pagelbėti. Kalbos korekcinio darbo sėkmę lemia ne vien
minėtų priežasčių pašalinimas, bet ir glaudus tėvų,
mokytojų, logopedo (jei reikia, ir kitų specialistų)
bendradarbiavimas.
PATARIMAI TĖVELIAMS, RUOŠIANTIEMS MAŽUOSIUS ŠNEKUČIUS Į MOKYKLĄ
• Raskite laiko kiekvieną dieną po 20 min. vaikams garsiai
paskaityti kokį nors tekstą – žinoma, geriausiai tiks pasakėlė. Tokiu
būdu lavėja vaiko girdimasis suvokimas, vaizduotė, vėliau jie
padės lengviau formuotis skaitymo bei rašymo įgūdžiams.
• Vaikams, turintiems tarimo trūkumų, naudinga kasdienė lūpų,
liežuvio mankšta. Ją, paaiškinus logopedui, tėvai galėtų atlikti kartu
su savo mažaisiais.
• Pastebėję vaiko kalbos trūkumus, nedelskite, kreipkitės į
logopedą. Kai kuriems tarimo trūkumams pašalinti kartais pakanka kelių
apsilankymų.
• Sekite vaiko kalbą. Netaisyklingai tariamus žodžius pakartokite
patys, įpinkite juos į kokį posakį, dainelę ir kartokite kartu su
mažyliu.
Pagal žurnalą "Pirmokas" parengė Jonavos pradinės mokyklos mokytoja metodininkė Valdonė Šimonytė
. Šaltinis: daliosmokinukai.com
Šaltinis:
hmm, tas mokyklinis pasiruošimas tikrai.. tiek išlaidų.. kažkaip svarbu viską taip nupirkt, kad būtų ne vieniem metam, penalas, kuprinė ir t.t. kur pirkot kuprinę? aš žiūriu kokybės, galvoju čia visai nieko atrodo https://bagsandmore.lt/61-kuprines-vaikams
AtsakytiPanaikinti